Η διαμόρφωση και η διαπαιδαγώγηση του χαρακτήρα ενός παιδιού είναι αρκετά σοβαρή, αλλά και δύσκολη υπόθεση. Ο ρόλος των γονιών, στις μέρες μας, με τις απαιτήσεις της ζωής, είναι δύσκολος, πολύπλοκος και πιεστικός.
Οι σημερινοί γονείς έχουν πολλές υποχρεώσεις: καλούνται να διαχειριστούν θέματα της δικής τους σχέσης ως ζευγάρι, θέματα με την ευρύτερη οικογένειά τους, θέματα που αφορούν το επάγγελμα τους λόγω της κρίσης, όπως και οικονομικά σοβαρά θέματα και παράλληλα να ανταποκριθούν στις απατήσεις που έχει το μεγάλωμα ενός ή και περισσοτέρων παιδιών. Από την άλλη, ο ρόλος του γονιού δεν είναι μια έμφυτη ικανότητα που εμφανίζεται “ως δια μαγείας” στον άνθρωπο, μόλις έρθει στον κόσμο το παιδί του, αλλά είναι μια διαδικασία εξελικτική, που χρειάζεται υπευθυνότητα, έχει απαιτήσεις και προσωπικούς περιορισμούς.
Ως γονείς καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε θέματα ορίων και προβλήματα στη συμπεριφορά των παιδιών, ζήλια μεταξύ των αδερφών, ανυπακοή, σχολικές δυσκολίες, φιλίες, φοβίες, θέματα στην μεταξύ μας επικοινωνία, θέματα υγείας και ανάπτυξης των παιδιών, αλλαγές στην εφηβεία και πιο ειδικά θέματα, όπως πένθος, διαζύγιο, που συχνά προκύπτουν και χρειάζεται να διαχειριστούμε και οποιοδήποτε άλλο θέμα σχετικά με την ανατροφή των παιδιών μας. Είναι πολύ σημαντικό στις περιπτώσεις αυτές ως γονείς να υποστηριχθούμε και να ενθαρρυνθούμε με τη βοήθεια του ειδικού, καθώς και να μάθουμε τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος ή της κρίσης που βιώνουμε.
Στόχος της συμβουλευτικής γονέων είναι η ευαισθητοποίηση και η καθοδήγηση των γονιών προκειμένου να κατανοήσουν τις ανάγκες του παιδιού τους, να αναπτύξουν μια καλύτερη σχέση και επικοινωνία μαζί του και να συμβάλουν στη σωστή διαπαιδαγώγηση και συναισθηματική του ανάπτυξη.
Εφηβεία είναι εκείνη η αναπτυξιακή περίοδος του ατόμου που πραγματοποιείται η μετάβαση από την παιδική ηλικία στην ενήλικη ηλικία. Στη διάρκεια της εφηβείας συμβαίνουν παράλληλα πολλές και σημαντικές αλλαγές στην κατάσταση του παιδιού σε σωματικό, συναισθηματικό και νοητικό επίπεδο. Δημιουργούνται νέα ερωτηματικά, νέες ανησυχίες αλλά και νέες αξίες. Οι έφηβοι αναζητούν την ταυτότητά τους με την οποία θα πορευτούν στην ενήλικη ζωή.
Στόχος της συμβουλευτικής εφήβων είναι να βοηθήσει τον έφηβο να ανακαλύψει τον εαυτό του, τις ικανότητές του και πιο ώριμους τρόπους να συνδέεται με τους άλλους ανθρώπους, ενήλικες και συνομηλίκους.
Θέματα που μπορεί να απασχολούν τους εφήβους περιλαμβάνουν:
Πολλές φορές οι γονείς ή άλλα πρόσωπα του οικείου περιβάλλοντος απευθύνονται συχνά στον ειδικό για έναν έφηβο που μπορεί να εκδηλώνει συμπεριφορές που προβληματίζουν το σχολικό ή οικογενειακό περιβάλλον, προκειμένου να προσεγγίσουν το παιδί τους και να του εξασφαλίσουν μια ήπια μετάβαση στον κόσμο των μεγάλων.
Θέματα που μπορεί να απασχολούν τους γονείς περιλαμβάνουν:
Πολλοί φοιτητές, ιδιαίτερα όσοι πρόσφατα έχουν αποφοιτήσει από το Λύκειο και οι οποίοι για πρώτη φορά ζουν μακριά από την οικογένεια τους, αντιμετωπίζουν δυσκολίες προσαρμογής στα πρώτα χρόνια της φοίτησής τους.
Η αντίδραση προσαρμογής των πρωτοετών αποτελεί ένα σύνολο συναισθηματικών συμπτωμάτων, όπως μοναξιάς, στρες, απόσυρσης και έντονης θλίψης και σχετίζονται με τη νέα, φοιτητική εμπειρία. Τα άτομα που βιώνουν συχνότερα τα συμπτώματα αυτά είναι κυρίως οι φοιτητές, οι οποίοι είχαν ιδιαιτέρως καλές σχολικές και κοινωνικές επιδόσεις στο Λύκειο.
Η φοιτητική ζωή δεν χαρακτηρίζεται μόνο από τις δυσκολίες που συνεπάγεται η προσαρμογή στο νέο ακαδημαϊκό πλαίσιο, αλλά και από το αναπτυξιακό στάδιο της μετεφηβείας ή της πρώτης ενήλικης ζωής που συμπίπτει χρονικά για την πλειοψηφία των φοιτητών.
Από την άλλη, ο νέος άνθρωπος καλείται να αποκτήσει μία αίσθηση προσωπικής συνέχειας στο πέρασμα του χρόνου και στις διάφορες διαπροσωπικές αλληλεπιδράσεις, να μπορέσει να διαμορφώσει σχέσεις που διέπονται από οικειότητα, για να μπορέσει σταδιακά να αποδεσμευτεί συναισθηματικά από τη γονεϊκή οικογένεια.
Τα συχνότερα προβλήματα και δυσκολίες που συναντούν τα άτομα στα φοιτητικά τους χρόνια αφορούν στα παρακάτω θέματα: δυσκολίες προσαρμογής στο ακαδημαϊκό περιβάλλον και στο νέο τρόπο ζωής, δυσαρέσκεια με το αντικείμενο σπουδών, δυσκολίες στη διαχείριση του χρόνου και των προκλήσεων της φοιτητικής ζωής, δυσκολίες στη μελέτη, έντονο στρες εξετάσεων, μειωμένη απόδοση, έλλειψη κινήτρων, δυσκολίες στη λήψη αποφάσεων, δυσκολίες στις φιλικές, οικογενειακές ή ερωτικές σχέσεις, προβλήματα μοναξιάς και χαμηλή αυτοεκτίμηση, θέματα εμπιστοσύνης, εξαρτήσεις.
Στόχοι της Συμβουλευτικής Φοιτητών/τριών γενικά είναι η ευαισθητοποίησή τους σε θέματα αυτογνωσίας. Να προσδιορίσουν καλύτερα τον εαυτό τους μέσα στον κόσμο (αξίες, αρχές, αντιλήψεις), να αναλάβουν προσωπική ευθύνη για την επιλογή λύσεων για τα προβλήματά τους και για τις αποφάσεις τους. Να αξιοποιήσουν καλύτερα τα διαθέσιμα μέσα υποστήριξης που υπάρχουν στη ζωή τους.