
30 Μάι Τι Χρειάζεται Να Γνωρίζουν Οι Γονείς Για Τη Χρήση Ουσιών | Έκφραση Ψυχής | Χώρος Συμβουλευτικής & Ψυχοθεραπείας
Είναι φυσικές ή χημικές ουσίες που επιδρούν στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα, τροποποιούν τη συναισθηματική κατάσταση του ατόμου και προκαλούν ψυχική ή σωματική εξάρτηση.
Ψυχική εξάρτηση: έντονη διάθεση για τη λήψη της ουσίας.
Σωματική εξάρτηση: ο οργανισμός δεν μπορεί να λειτουργήσει φυσιολογικά χωρίς την ουσία. Αν τη στερηθεί, δημιουργείται το σύνδρομο στέρησης.
– Ψευδαισθησιογόνα ή παραισθησιογόνα ή ψυχεδελικά (κάνναβις, μαριχουάνα,LSD,κλπ.)
– Διεγερτικά του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος (κοκαίνη, αμφεταμίνη κλπ.)
– Κατασταλτικά του ΚΝΣ (οινόπνευμα, ηρεμιστικά και υπνωτικά χάπια)
– Διάφορες πτητικές ουσίες (διαλύτες, βενζίνη, κόλα, βερνίκι)
– Κατ΄ εξοχήν ναρκωτικά (όπιο, μορφίνη, ηρωίνη κλπ.)
2. Γιατί το πρόβλημα σήμερα είναι τόσο έντονο; Υπάρχει αύξηση του αριθμού των χρηστών;
- Από όλα όσα αναφέρθηκαν η χρήση ναρκωτικών ουσιών είναι πολύπλοκο φαινόμενο, δεν οφείλεται μόνο σε οικογενειακούς ή προσωπικούς παράγοντες αλλά έχει και κοινωνική διάσταση.
3. Γιατί ένα παιδί (έφηβος) κάνει χρήση ουσιών;
Μερικές φορές αρκετοί από εμάς καταφεύγουμε σε διάφορες ουσίες (αλκοόλ, τσιγάρα, ηρεμιστικά) για κάποιους λόγους που μπορεί να είναι η αποφυγή του άγχους και της καθημερινής πίεσης. Έτσι και οι νέοι κάνουν χρήση ουσιών πιστεύοντας ότι: - Θα διώξουν την ανία.
- Θα αισθανθούν καλά.
- Θα ξεχάσουν τα προβλήματα και θα ηρεμήσουν.
- Για ευχαρίστηση
- Από περιέργεια
- Να απαλύνουν τον ψυχικό πόνο.
- Να αισθανθούν ότι μεγάλωσαν.
- Να αισθανθούν ανεξάρτητα.
- Για να ανήκουν στην παρέα.
- Πιστεύουν ότι με αυτό τον τρόπο θα λύσουν προβλήματα που τους φαίνονται δυσβάσταχτα σε αυτή την περίοδο της ζωής τους.
4. Που βρίσκει ο έφηβος τα ναρκωτικά;
Σήμερα δεν είναι καθόλου δύσκολο να βρει κάποιος ναρκωτικά.
5. Σε ποιο βαθμό μπορούν οι φίλοι και οι συνομήλικοι να επηρεάσουν τον έφηβο.
Η εφηβεία είναι μια περίοδος που ο έφηβος αποχαιρετά την παιδική ηλικία και προετοιμάζεται για την ενήλικη, δεν είναι ούτε παιδί αλλά ούτε ενήλικας. Απομακρύνεται από την οικογένεια και αποζητά την παρέα.
6. Πόσο επικίνδυνο είναι το χασίς;
Η ινδική κάνναβις (χασίς) προκαλεί πολύ σοβαρή ψυχολογική εξάρτηση. Επηρεάζει τη άμεση μνήμη, την ικανότητα για μάθηση, είναι επικίνδυνη όταν οδηγεί κάποιος υπό την επήρειά της.
7. Πως μπορώ να καταλάβω αν το παιδί μου κάνει χρήση ναρκωτικών;
Δεν είναι εύκολο να καταλάβει κανείς αν το παιδί του κάνει χρήση ναρκωτικών ουσιών ιδίως όταν βρίσκεται στη φάση της εφηβείας.
- Είναι σημαντικό να μη βιαστείτε να βγάλετε συμπεράσματα αλλά όσοι γονείς ξέρετε καλά τα παιδιά σας πρέπει να είστε προσεκτικοί όταν παρατηρείτε αλλαγές στη συμπεριφορά όπως:
- Απότομες αλλαγές στη συμπεριφορά και διάθεση, εκρήξεις εκνευρισμού
- Απότομη χειροτέρευση στους βαθμούς του σχολείου και αδικαιολόγητες απουσίες
- Αλλαγή παρέας, φίλων που τα παιδιά σας αποφεύγουν να σας γνωρίσουν
- Δανεισμός χρημάτων και γρήγορο ξόδεμα
- Συχνή απομόνωση στο δωμάτιό του
- Αδυναμία συγκέντρωσης ,και προσοχή
- Αντίδραση στην πειθαρχία σπιτιού και σχολείου
- Κόκκινα μάτια, ξηροστομία
- Η εμφάνιση ενός από τα προαναφερθέντα συμπτώματα δεν αποτελεί απόδειξη ότι το παιδί κάνει χρήση ουσιών.
Αν παρατηρήσετε κάτι τέτοιο θα πρέπει να είστε επιφυλακτικοί στην εξαγωγή συμπερασμάτων.
8. Τι πρέπει να κάνω όταν διαπιστώσω ότι το παιδί μου κάνει χρήση ουσιών;
Οι αρνητικές αντιδράσεις (εκρήξεις πανικού και θυμού) καθώς και η ανάπτυξη συναισθημάτων ενοχής για το τι έφταιξε δε βοηθούν.
9. Υπάρχει θεραπεία από τα ναρκωτικά;
Οι θεραπευτικές κοινότητες αποτελούν την απάντηση σε αυτό.
1) στεγνά, όπου δε χρησιμοποιούνται φάρμακα και η πρόσβαση είναι ανοιχτή σε όλους.
2) το πρόγραμμα υποκατάστασης με μεθαδόνη όπου οι θεραπευόμενοι απαιτείται να έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Εάν κάποιος θέλει περισσότερες πληροφορίες για τα προγράμματα θεραπείας μπορεί να απευθυνθεί:
– ΟΚΑΝΑ, Αβέρωφ 21 τηλ. 210 8898200
– Ανοιχτή Τηλεφωνική Γραμμή «SOS» 1031
10. Τι είναι η πρόληψη από τα ναρκωτικά
Η πρόληψη από τα ναρκωτικά είναι μια διαδικασία που εστιάζεται στην κατα-πολέμηση των αρνητικών παραγόντων του προβλήματος και την ενίσχυση των θετικών παραγόντων που προστατεύουν από τη χρήση.
11. Πώς μπορώ να κρατήσω τα παιδιά μου μακριά από τα ναρκωτικά;
Η ενημέρωση για τις ουσίες δεν αρκεί από μόνη της για να αλλάξει τη συμπεριφορά του παιδιού προς την επιθυμητή κατεύθυνση.
- Ξεκαθαρίστε τη θέση σας όταν πρόκειται για τις ουσίες, το αλκοόλ και το καπνό μέσα από συζητήσεις και με επιχειρήματα ακούγοντας και τη δική τους άποψη.
- Αρχίστε μια συζήτηση γενικά γιατί οι άνθρωποι κάνουν χρήση ουσιών και αν οι κίνδυνοι αξίζουν το ρίσκο.
- Ακόμη και ο πειραματισμός είναι επικίνδυνος.
- Αν κάτι διακόψει, τη συζήτηση συνεχίστε τη με την πρώτη ευκαιρία.
- Έτσι βοηθάτε τα παιδιά να αντισταθούν στις επιρροές, να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση τους, μειώνοντας έτσι τις πιθανότητες του πειραματισμού.
- Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι όταν συζητάμε σοβαρά θέματα, δεν είναι μια συζήτηση των 5 λεπτών.
- Στηρίζεται στον ανοικτό και ειλικρινή διάλογο και τον κατάλληλο χρόνο στη διάθεση σας
- Όσο μεγαλώνουν τα παιδιά χρειάζονται περισσότερες πληροφορίες επομένως αρχίστε τη συζήτηση από νωρίς καθώς το παιδί αρχίζει να ωριμάζει.
- Διαβεβαιώστε το παιδί σας ότι θα είστε πάντα δίπλα του για ότι του συμβεί.
- Δείξτε ενδιαφέρον για το τι συμβαίνει στη ζωή του παιδιού σας, τι τον ενδιαφέρει ή γιατί ανησυχεί.
- Η κατάλληλη λέξη την κατάλληλη στιγμή μπορεί να δυναμώσει το δεσμό γονιού παιδιού. Είναι σημαντικό να αισθάνονται άνετα να έρθουν πρώτα σε σας για βοήθεια ή πληροφορίες.
- Δείχνοντας τη θέληση σας να το ακούσετε, το παιδί θα αισθανθεί πιο άνετα να ανοιχτεί σε μια συζήτηση μαζί σας.
- Τα παιδιά θεωρούν ότι έχουν σημαντικά πράγματα να πουν και όταν οι γονείς τα ακούν πραγματικά ενισχύεται η εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους.
- Δώστε έμφαση στα θετικά στοιχεία του παιδιού και μειώστε την άσκηση κριτικής. Η στοργή και ο σεβασμός κάνουν το παιδί να αισθανθεί καλά, ενισχύουν τη θετική συμπεριφορά δυναμώνοντας την αυτοπεποίθηση του.
- Αναγνωρίστε πόσο δύσκολο είναι να αντισταθεί στους συνομήλικους. Ενισχύστε τα παιδία σας να υπερασπιστoύν τη θέση τους και να κατανοήσουν ότι δεν απορρίπτουν τους φίλους αλλά τις επιλογές τους.
- Αναπτύξτε νέους δρόμους επικοινωνίας μαζί τους. Μπορείτε να τους προτείνετε εναλλακτικές λύσεις, νέες δραστηριότητες όπως σπορ, μαθήματα χορού, μουσικής που σας ενδιαφέρουν και τους δύο έτσι ώστε να έρθουν τα παιδιά σας πιο κοντά σε σας και εσείς σε αυτά. Δείξτε τους ότι η διασκέδαση δεν συνδέεται μόνο με αλκοόλ, καπνό και ουσίες.
- Είναι σημαντικό να αναπτυχθεί μέσα στην οικογένεια σας ένα δυνατό σύστημα αξιών, που να το περάσετε στα παιδιά σας έτσι ώστε να τα βοηθήσει να επιλέ-γουν να λένε όχι σε ότι δεν τους ταιριάζει.
- Δημιουργείστε τους κανόνες της οικογένειας και ποια είναι τα όρια που πρέ-πει να τηρούνται. Συζητήστε μαζί τους τις συνέπειες αν τα παραβoύν. Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των μελών πρέπει να είναι ξεκάθαρα. Όταν οι γονείς, είναι σταθεροί και συνεπείς τα παιδιά αισθάνονται ασφάλεια και γνωρίζουν ξεκάθαρα το πλαίσιο στο οποίο μπορούν να κινηθούν.
- Δημιουργείστε ομάδες με άλλους γονείς όπου θα μπορείτε να συζητάτε και να αναζητάτε λύσεις σε κοινά προβλήματα αλλά και όπου θα μπορείτε να ενθαρρύνετε τα παιδιά σας σε δημιουργικές δραστηριότητες οι οποίες δίνουν νόημα στη ζωή και αποτελούν προστατευτικό παράγοντα από τη χρήση ναρκωτικών ουσιών.
- Η αποτελεσματική προληπτική τακτική δεν περιορίζεται μόνο στο χώρο του σπιτιού αφορά την ευρύτερη κοινότητα. Η συμμετοχή σε προληπτικές δράσεις και εκδηλώσεις βοηθά στην ενδυνάμωση της κοινωνίας.
12. Πως και πότε μιλάμε στο παιδί για τα ναρκωτικά
Η οικογένεια μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό πρόληψης. Είναι σημαντικό οι γονείς να ξεκινήσουν με συχνές μικρές συζητήσεις για τις συνέπειες του αλκοόλ, καπνού και ουσιών από όταν είναι μικρά τα παιδιά. - Η συζήτηση διαφοροποιείται ανάλογα με την ηλικία και τις ανάγκες του παιδιού.
- Μην ανησυχείτε ότι μιλώντας τους για τα ναρκωτικά θα μπουν στο πειρασμό να δοκιμάσουν.
- Τα παιδιά έχουν ανά-γκη να ξέρουν ότι έχετε άποψη και να ακούσουν πόσο τα αγαπάτε και τα νοιάζεστε.
- Από το νηπιαγωγείο
Μπορεί να φαίνεται πολύ νωρίς να μιλήσετε για τα ναρκωτικά αλλά οι στάσεις και οι συνήθειες που σχηματίζονται σε αυτή την ηλικία παίζουν σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις που θα παίρνουν αργότερα. - Σε αυτή την ηλικία αγωνιούν να μάθουν και να απομνημονεύσουν κανόνες καθώς και την άποψη σας για το τι είναι καλό και τι κακό, να κάνουν πρακτική στην λήψη απoφάσεων και τη λύση απλών προβλημάτων που θα τα βοηθήσει αργότερα να παίρνουν σωστές αποφάσεις.
- Δώστε μερικές ώρες της ημέρας πλήρη προσοχή στο παιδί, παίξτε μαζί του, μάθετε τι του αρέσει και τι όχι.
- Δείξτε του την αγάπη σας έτσι θα δημιουργηθούν δυνατοί δεσμοί εμπιστοσύνης και στοργής που θα δράσουν προληπτικά στο μέλλον.
- Είναι σημαντικό να το συμβουλεύετε πως να παίζει δίκαια, να μοιράζεται τα παιχνίδια και να λεει την αλήθεια έτσι ώστε να καταλάβει τι είδους συμπεριφορά περιμένετε από αυτό.
- Ενθαρρύνετε το να ακολουθεί τις οδηγίες και να ρωτά αν δεν τις έχει καταλάβει.
- Όταν το παιδί απογοητευτεί στο παιχνίδι, αρπάξτε την ευκαιρία να ενισχύσετε τη δεξιότητα επίλυσης προβλημάτων.
- Για παράδειγμα αν ο πύργος από τουβλάκια συνεχώς πέφτει συνεργαστείτε μαζί του για να βρείτε πιθανή λύση.
Μετατρέποντας μια κακή κατάσταση σε επιτυχημένη ενισχύετε την αυτοεκτίμηση του παιδιού.
Επισημάνετε τις ουσίες που κάνουν κακό και βρίσκονται στο σπίτι π.χ. καθαριστικά κουζίνας, γυαλιστικό κουζίνας, φάρμακα, οινόπνευμα κ.τ.λ.
Εξηγήστε του ότι τα φάρμακα είναι μόνο γι΄ αυτόν που γράφονται στις ιατρικές συνταγές και μπορούν να βλάψουν οποιονδήποτε άλλον.Πρώτες τάξεις του Δημοτικού
- Ένα παιδί αυτής της ηλικίας δείχνει ενδιαφέρον στο κόσμο έξω από το σπίτι και την οικογένεια.
- Μπορείτε τώρα να του εξηγήσετε τι είναι ο καπνός, το αλκοόλ και τις συνέπειες της χρήσης.
- Επαινείτε τα παιδιά που προσέχουν το σώμα τους και αποφεύγουν πράγματα που μπορεί να τους κάνουν κακό.
- Σε αυτή την ηλικία εκτιμoύν την προσοχή και την εμπλοκή των γονιών.
Μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού.
Σε αυτή την ηλικία μπορούν να χειριστούν μια συζήτηση, για παράδειγμα γιατί έλκονται οι άνθρωποί από τα ναρκωτικά. - Χρησιμοποιήστε τη περιέργεια τους για το τι μπορούν να προκαλέσουν τα ναρκωτικά.
- Θέλουν να μάθουν πως λειτουργούν τα πράγματα.
- Μπορεί να εκπλαγούν από το τι ζημιά μπορούν να προκαλέσουν σε μυαλό και σώμα.
- Εξηγήστε τους πως οτιδήποτε παίρνεται σε υπερβολικές ποσότητες ναρκωτικό ή φάρμακο είναι επικίνδυνο.
- Οι φίλοι και οι παρέες είναι σημαντικοί αυτή την περίοδο.
- Είναι επίσης σημαντικό να αρχίζει να διαμορφώνεται η στάση των παιδιών απέναντι στις ουσίες πριν μπουν στο Γυμνάσιο.
Πριν τελειώσουν το Δημοτικό πρέπει να γνωρίζουν: - Τις συνέπειες του καπνού, αλκοόλ και ουσιών συμπεριλαμβάνοντας και τους κινδύνους από την υπερβολική χρήση.
- Τις μακροχρόνιες συνέπειες της χρήσης, πως εθίζονται οι χρήστες και πώς χάνουν τον έλεγχο της ζωής τους.
- Τους λόγους που είναι βλαβερά για την ανάπτυξη του σώματος
- Τα προβλήματα που προκαλούν όχι μόνο στους χρήστες αλλά και στις οικογένειες τους και στην κοινωνία γενικότερα.
- Συζητήστε για το πώς η διαφήμιση, η τηλεόραση, οι ταινίες, η μουσική προβάλλουν τη χρήση ουσιών και έναν ελκυστικό τρόπο ζωής. Σιγουρευτείτε ότι ξέρουν να διακρίνουν τους μύθους για τον καπνό, το αλκοόλ και τις παράνομες ουσίες.
Στο Γυμνάσιο ( Εφηβεία) - Είναι η περίοδος των μεγάλων αλλαγών.
- Στους έφηβους συμβαίνουν αλλαγές σωματικές, συναισθηματικές και στις σχέσεις τους.
- Προσπαθούν να γίνουν ανεξάρτητοι, να απομακρυνθούν από την οικογένεια στη πραγματικότητα όμως θέλουν τη γονεϊκή υποστήριξη, εμπλοκή και καθοδήγηση περισσότερο από ποτέ.
- Προσπαθούν να γίνουν ενήλικες και να παραμείνουν παιδιά ταυτόχρονα, καθώς το αβέβαιο μέλλον τους αγχώνει.
- Χαρακτηριστικές είναι οι αλλαγές στη διάθεση και η βαθιά ανασφάλεια που νιώθουν στην προσπάθεια τους να καταλάβουν ποιοι είναι, πως ταιριάζουν στη κοινωνία και να διαμορφώσουν τη δική τους ταυτότητα.
- Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί έφηβοι δοκιμάζουν αλκοόλ, καπνό, ναρκωτικά αυτή τη περίοδο της ζωής τους.
Συζητήστε τις μακροχρόνιες συνέπειες των ουσιών όπως: - Τον κίνδυνο καρκίνου και εμφυσήματος από το κάπνισμα.
- Το κίνδυνο ατυχήματος από το ποτό.
- Τον εθισμό και το θάνατό από υπερβολική δόση.
Στο Λύκειο - Τα μεγαλύτερα παιδιά έχουν ήδη «δοκιμαστεί» αρκετές φορές για το αν θα κάνουν χρήση ουσιών.
- Μπορεί να έχουν γίνει μάρτυρες χρήσης από συνομήλικους.
- Προκειμένου να αντισταθούν στην επιρροή των συνομηλίκων οι έφηβοι χρειάζονται κάτι περισσότερο από ένα γενικό μήνυμα.
- Έχουν ανάγκη να μάθουν περισσότερες πληροφορίες για το πως επιδρά το αλκοόλ, ο καπνός, οι ουσίες, τις αυξημένες πιθανότητες θανάτου αν κάνουν πολλούς συνδυασμούς ουσιών.
- Χρειάζονται να ακούσουν από τους γονείς ότι ο καθένας μπορεί να έχει σοβαρές και μόνιμες συνέπειες.
- Κάποιοι έφηβοι είναι ιδεαλιστές και για αυτό είναι σημαντικό να συζητηθεί πως τα ναρκωτικά επηρεάζουν τη ζωή της κοινωνίας και πόση ενέργεια τους απορροφά από τις δικές τους δραστηριότητες και ενδιαφέροντα.
- Ο έφηβος μπορεί να γνωρίζει για την διαμάχη της αποποινικοποίησης του χασίς και της νόμιμης συνταγογράφησης από τα νοσοκομεία.
- Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να γίνει μια ανοικτή συζήτηση με το παιδί σχετικά με αυτό το θέμα, έτσι θα καταλάβει τη συνθετότητα του προβλήματος εμπλουτίζοντας τη συζήτηση και με νέα στοιχεία.
- Οι γονείς είναι σημαντικό να επαινούν και να ενθαρρύνουν τους εφήβους για όλα τα θετικά στοιχεία και τις επιλογές που κάνουν. Ξέροντας ότι αναγνω-ρίζονται και γίνονται σεβαστοί σαν άτομα από τους ενήλικες, ενδυναμώνουν την απόφασή τους να απέχουν από τις ουσίες, το αλκοόλ και το καπνό.
prolipsi-xanthi.gr